Oferta Edukacyjna
2017/2018
REKRUTACJA

SPORT

SUKCESY








Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza, że IV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. BOLESŁAWA CHROBREGO w Bytomiu jest wśród 500 najlepszych liceów w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych PERSPEKTYWY 2017 i przysługuje mu tytuł "Brązowej Szkoły 2017".

Liczba odwiedzonych podstron
od 12 grudnia 2011 r.






Logo szkoły





+ Archiwum aktualności

[archiwum] [2015]

29 września 2015 r.

We wtorek, 29 września 2015, odbył się drugi już Rajd Sikoraka, po czerwcowej wyprawie na Halę Boraczą.

Tym razem zdobyliśmy Stożek Wielki w Beskidzie Śląskim (979 m n.p.m.). Ruszyliśmy niebieskim szlakiem z dworca kolejowego w Wiśle Dziechcince, by po około dwóch godzinach marszu zmienić go na żółty i podążać za nim kolejne 50 minut aż do celu. Po odpoczynku w schronisku i pstryknięciu pamiątkowej fotki ruszyliśmy w dół inną (choć też niebieską) trasą, a po kolejnych dwóch godzinach dotarliśmy do dworca w Wiśle Głębcach. Pogoda, choć chłodna, sprzyjała górskiej wędrówce, w której wzięło udział 17 uczniów z klas I i III oraz profesorowie Grzegorz Kowalski, Krzysztof Materne i Małgorzata Wilk.


29 września 2015 r.

Uczniowie klas I mieli okazję zapoznać się dzisiaj z tematyką przestępczości w sieci.

Zajęcia prowadziła nadkom. Joanna Czechowska w ramach cyklu „Ciekawa lekcja”, realizowanego przez Wyższą Szkołę Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.


29 września 2015 r.

Uczestnicy zajęć rozszerzonych z historii, z Inicjatywy pana Szymona Opary, zwiedzali dzisiaj wystawę stałą, poświęconą historii Górnego Śląska w Muzeum Śląskim w Katowicach.

Znalazł się również czas na zwiedzanie budynku NOSPR w Katowicach.


28 września 2015 r.

Projekcja filmu "Karbala"

Grupa uczniów klas II, w ramach przedmiotu historia i społeczeństwo, uczestniczyła dzisiaj w projekcji filmu „Karbala”.


28 września 2015 r.

Z wielką satysfakcją informujemy, że w gronie 21 najlepszych tegorocznych maturzystów w Polsce znalazła się absolwentka IV Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego w Bytomiu – Sara Nowak.

Dnia 28 września 2015 roku w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie odbyła się uroczysta gala II edycji ogólnopolskiego projektu „Matura na 100 procent”, organizowanego przez krakowską Fundację „Zawsze Warto” wespół z Centralną Komisją Egzaminacyjną. Realizowany projekt ma na celu wyróżnienie i docenienie najlepszych maturzystów w kraju.

Z wielką satysfakcją informujemy, że w gronie 21 najlepszych tegorocznych maturzystów w Polsce znalazła się absolwentka IV Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego w Bytomiu – Sara Nowak.

Kapituła konkursu przyznała Sarze tytuł laureata, za osiągnięcie bardzo wysokich wyników egzaminów maturalnych - absolwentka „Sikoraka” zdała pięć egzaminów na 100 procent a z pozostałych dwu egzaminów uzyskała powyżej 90 procent.

Uzyskane wyniki świadczą o ogromnej pracowitości i zdolnościach Sary i cieszy fakt, że zostały one zauważone i docenione.

Gratulujemy!





24 września 2015 r.

Z przyjemnością informujemy, że uczniowie naszej szkoły Dominik Sielski i Patryk Cebo otrzymali nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego za wybitne osiągnięcia sportowe w 2014 roku.

Zawodnicy reprezentujący UKS MOSM Bytom zdobyli 1 miejsce w Mistrzostwach Polski Juniorów w Pilce wodnej.


18 września 2015 r.

Dzisiaj, w Sali Lustrzanej Liceum, odbyła się niecodzienna impreza. Pani Judyta Szcząchor, która pełni obowiązki pedagoga szkolnego w naszej szkole, została uhonorowana przez stowarzyszenie Liga Kobiet Nieobojętnych tytułem Bytomianki Lata 2015.

Licznie przybyli goście i przyjaciele zapoznali się z długa listą inicjatyw społecznych oraz działań, w których uczestniczy pani Judyta Szcząchor.

Judyta Szcząchor jest osobą niezwykle zaangażowaną w pracę społeczną, w integrację środowisk lokalnych naszego miasta, począwszy od najmłodszych przedszkolaków, starsze dzieci, młodzież oraz dorosłych. Od wielu lat organizuje dzieciom czas poprzez zabawy mikołajkowe, świąteczne, andrzejkowe, wigilijne, z okazji dnia dziecka i innych okolicznościowych świąt, konkursy, olimpiady, festyny, akcje charytatywne, pomaga wolontariuszom i organizacjom pozarządowym. Sama w sposób szczególny zaangażowana jest w prace na rzecz Stowarzyszenia dla osób wykluczonych „Pomost” oraz na rzecz Stowarzyszenia Przyjaciół Szkoły IV LO „Sikorak”. Działa na różnych polach – edukacja, kultura, sport, problematyka społeczna, profilaktyka zdrowotna, terapeutyka. Młodym ludziom pomaga kreować przyszłość, wpajać odpowiedzialność za drugiego człowieka, zachęca do pokonywania barier i trudności, motywuje do współpracy z innymi.

Wśród gości na piątkowej uroczystości w IV Liceum Ogólnokształcącym obecni byli: wiceprezydent Bytomia Aneta Latacz, radna Sejmiku Województwa Śląskiego Halina Bieda, radni naszego miasta: Joanna Stępień, Piotr Bula, Andrzej Kostek, Michał Bieda, dyrektorzy IV LO – Tadeusz Paliga oraz Bożena Balcerak, rodzice laureatki Maria i Tadeusz Szcząchorowie, syn Maksymilian Pakos, najbliżsi przyjaciele, przedstawiciele przedszkoli i szkół w mieście, organizacji pozarządowych, sympatycy Stowarzyszenia LKN.

W części artystycznej wystąpili: zespół dziecięcy „Taneczna Gromada” z Zespołu Szkół Specjalnych nr 6 w Bytomiu oraz uczeń ww. szkoły Adam Pietrasz w pokazie zumby, a także uczniowie IV LO Sandra Bednarska i Tomasz Kołakowski, którzy zachwycili zebraną publiczność oryginalnością i niezwykłym brzmieniem swoich głosów. Miłym bardzo akcentem byli także przedstawiciele Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Bytomiu – duet skrzypcowy Weronika Sidorska (zeszłoroczna absolwentka) oraz Jacek Głogowski (tegoroczny maturzysta), którzy zaprezentowali kilka utworów zarówno muzyki klasycznej jak i rozrywkowej. W części oficjalnej o laureatce od serca opowiedziały prezeski stowarzyszeń „Sikorak” i „Pomost” – Bożena Balcerak i Anna Razik. Anna Razik wraz z koleżankami przygotowały także niespodziankę dla laureatki i muzyczną dedykacją od niej dla wszystkich gości uroczystości.

Imprezę wsparli m.in. Studio Florystyczne Stokrotka, Instytut Zdrowia i Urody Yasumi, firma Oxalis – Herbaty i Kawy Świata, Kawiarnia u Fiołków, Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich i wielu wspaniałych przyjaciół Bytomianki Lata. Serdecznie dziękujemy. Pisemne gratulacje laureatce przekazali także Senator Andrzej Misiołek oraz Minister Pracy i Polityki Społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz, którego list gratulacyjny trafił do laureatki za pomocą i obecnością Pana Zygmunta Wilka.

http://musil.home.pl/kobiety-bytom/fotorelacje/category/377-bytomianka-lata-2015


15 września 2015 r.

INFORMACJA O SPOSOBIE ORGANIZACJI I PRZEPROWADZANIA EGZAMINU MATURALNEGO W „NOWEJ” FORMULE
Do pobrania plik w formacie *.pdf




obowiązująca w roku szkolnym 2015/2016

dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i artystycznych, którzy ukończą szkołę w roku szkolnym 2015/2016

oraz
dla absolwentów liceów ogólnokształcących, którzy ukończyli szkołę w roku szkolnym 2014/2015

dla absolwentów ponadpodstawowych szkół średnich

dla osób, które posiadają świadectwo lub inny dokument – potwierdzający wykształcenie średnie – wydany za granicą, ale nieuprawniający do podjęcia studiów w Rzeczypospolitej Polskiej

Deklaracja dla:(1) ucznia szkoły ponadgimnazjalnej lub artystycznej, który ukończy szkołę w roku szkolnym 2015/2016 i w tym roku przystąpi do egzaminu maturalnego oraz(2) absolwenta liceum ogólnokształcącego, który ukończył szkołę w roku szkolnym 2014/2015
Do pobrania plik w formacie *.docx


Deklaracja dla:(1) absolwenta liceum, który ukończył szkołę w latach 2004/2005–2013/2014 oraz (2) absolwenta technikum, który ukończył szkołę w latach 2005/2006–2014/2015i (1, 2) przystępuje do egzaminu maturalnego po raz pierwszy albo deklaruje podwyższanie wyników lub przystąpienie do egzaminu z nowych przedmiotów
Do pobrania plik w formacie *.docx


Wniosek o przystąpienie do egzaminu maturalnego w innej szkole niż szkoła, którą ukończył absolwent, wskazanej przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej
Do pobrania plik w formacie *.docx


10 września 2015r.

Dnia 14 września 2015r. odbędą się zebrania z rodzicami wg następującego harmonogramu:

Do pobrania plik w formacie *.pdf


7 września i 8 września 2015r.

Uczestnicy zajęć rozszerzonych z fizyki,

pod opieką pani Weroniki Kaluby, obserwowali dzisiaj pokazy doświadczeń na Uniwersytecie Śląskim w ramach cyklu „Osobliwości świata fizyki.”


3 - 6 września 2015 r.

W dniach 03.09-06.09.2015 odbywał się Turniej Międzynarodowy "Winobranie" w akrobatyce sportowej.



Był on również startem kontrolnym dla reprezentantów Polski przed Mistrzostwami Europy, które odbędą się za trzy tygodnie w Niemczech. Uczennica klasy III Marta Śrutwa nie zawiodła i zdobyła złoty medal w konkurencji trójki dziewcząt kategorii 13-19.


4 września 2015r.

Zmiana planu lekcji

Zapraszamy do sprawdzenia planów zajęć


2 września 2015r.

Centrum Kształcenia Ustawicznego zaprasza do udziału w konkursie fotograficznym

Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Wojciecha Korfantego w Bytomiu ogłasza konkurs fotograficzny „Ekspresja i harmonia – dwa różne oblicza Bytomia”.

Celem konkursu jest ukazanie za pośrednictwem fotografii ciekawych momentów życia Bytomia, uchwycenie na fotografii dynamiki lub harmonii życia miasta, propagowanie wiedzy o Bytomiu i budowanie jego pozytywnego wizerunku, rozbudzenie wśród jego mieszkańców zainteresowania miastem, oraz rozwijanie wrażliwości artystycznej bytomian. Zaproszenie do udziału w konkursie organizator kieruje do uczniów bytomskich gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, słuchaczy Bytomskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz innych mieszkańców miasta.

Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest wykonanie i przesłanie fotografii zgodnych z tematem konkursu. Prace na konkurs przysyłać będzie można do połowy września 2015r. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 29 września 2015r. (wtorek) o godz.17.00 w czasie wernisażu wystawy nagrodzonych i wyróżnionych prac w galerii Biura Promocji Bytomia przy Rynku 7.

Regulamin konkursu dostępny jest na stronie internetowej organizatora www.cku.bytom.pl

Honorowy patronat nad konkursem objęli Prezydent Bytomia Damian Bartyla i Towarzystwo Miłośników Bytomia.

Sponsorzy nagród: Opera Śląska, Bytomskie Centrum Kultury, Muzeum Górnośląskie.


1 września 2015r.

Plan lekcji na początek roku szkolnego 2015/2016

Zapraszamy do sprawdzenia planów zajęć


Rozpoczęcie roku szkolnego
1 września 2015r. godz. 9.00 - spotkania z wychowawcami klas.

Msza Święta godz. 8.00 w kościele Najświętszej Maryi Panny na Rynku.


Kierownik Działu Dodatków Mieszkaniowych i Pomocy Materialnej dla Uczniów Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu informuje, że wnioski o przyznanie stypendium na rok szkolny 2015/2016 można składać w okresie od 1 sierpnia do 15 września 2015 roku:

w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Bytomiu przy ul. Strzelców Bytomskich 21, na parterze budynku w pokoju nr 8,

oraz w Terenowych Punktach Pomocy Środowiskowej w zależności od miejsca zamieszkania składającego wniosek:

w Terenowym Punkcie Pomocy Środowiskowej nr 5 w Bytomiu przy ulicy Orzegowskiej 20a (poniedziałek – wtorek; czwartek – piątek, w godz. 8-10)

w Terenowym Punkcie Pomocy Środowiskowej nr 6 w Bytomiu przy ulicy Piecucha 10 (poniedziałek – czwartek, w godz. 8-10)

w Terenowym Punkcie Pomocy Środowiskowej nr 7 w Bytomiu przy ulicy Szymały 122b (poniedziałek – czwartek, w godz. 8-10)

w Terenowym Punkcie Pomocy Środowiskowej nr 8 w Bytomiu przy ulicy Stolarzowickiej 35 (poniedziałek – czwartek, w godz. 8-10)


UWAGA RODZICE!!!

DOFINANSOWANIE ZAKUPU PODRĘCZNIKÓW WYPRAWKA SZKOLNA 2015/2016
Do kogo kierowana jest pomoc?
W roku szkolnym 2015/2016 pomoc skierowana zostaje do:
 uczniów klasy III szkoły podstawowej, uczniów klasy III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia
 uczniów klasy IV technikum
 uczniów :
słabowidzącym,
niesłyszącym,
słabosłyszącym,
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona powyżej
– posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, uczęszczającym w roku szkolnym 2015/2016 do szkół dla dzieci i młodzieży: szkół podstawowych, z wyjątkiem klas I, II i IV, gimnazjów, z wyjątkiem klasy I, szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, techników lub szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, z wyjątkiem klas I, II i IV, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia, z wyjątkiem klasy I, ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, z wyjątkiem klasy I, ogólnokształcących szkół baletowych, z wyjątkiem klas I i IV, lub liceów plastycznych.
Jakie warunki należy spełnić aby otrzymać „Wyprawkę szkolną”?
Zgodnie z założeniami programu w roku 2015 pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym – także zakupu materiałów edukacyjnych, uczeń może otrzymać tylko ze względu na jedno z trzech wyszczególnionych poniżej kryteriów:
1. uczniom pochodzącym z rodzin, , w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 114 i 693), w wysokości obowiązującej w dniu wejścia w życie rozporządzenia.
2. uczniom pochodzącym z rodzin niespełniających kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r.poz. 163 i 693) na podstawie decyzji dyrektora szkoły, do której uczęszcza uczeń, uwzględniającej warunki lokalne, ekonomiczne i społeczne. Zgodnie z art. 7 tejże ustawy pomoc może być udzielona osobom i rodzinom w szczególności z powodu: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze, trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej, klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Liczba uczniów, którym zostanie udzielona pomoc w tym trybie nie może przekroczyć w danej gminie 5% ogólnej liczby uczniów klas III szkoły podstawowej, klas III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i klas IV technikum, z wyjątkiem szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz ministra właściwego do spraw rolnictwa. Ww. liczba uczniów obejmuje również uczniów szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw środowiska oraz Ministra Obrony Narodowej.
3. niezależnie od dochodu uczniom niepełnosprawnym:
a. słabowidzącym,
b. niesłyszącym,
c. słabosłyszącym,
d. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
e. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
f. z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
g. z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
h. z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona powyżej
– posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczęszczającym w roku szkolnym 2015/2016 do szkół dla dzieci i młodzieży: szkół podstawowych, z wyjątkiem klas I, II i IV, gimnazjów, z wyjątkiem klasy I, szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, techników lub szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, z wyjątkiem klas I, II i IV, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia, z wyjątkiem klasy I, ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, z wyjątkiem klasy I, ogólnokształcących szkół baletowych, z wyjątkiem klas I i IV, lub liceów plastycznych. W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających w roku szkolnym 2015/2016 do szkół dla dzieci i młodzieży: szkół podstawowych, z wyjątkiem klasy IV, gimnazjów, z wyjątkiem klasy I, lub szkół ponadgimnazjalnych dofinansowanie obejmuje również zakup materiałów edukacyjnych, o których mowa w art. 3 pkt 24 ustawy o systemie oświaty. Należy zwrócić uwagę, że uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczający w roku szkolnym 2015/2016 do klasy I i II szkoły podstawowej, w przypadku gdy nie korzystają z podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, zapewnionego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, o którym mowa w art. 22ad ust. 1 ustawy - również są objęci programem i mają prawo do zakupu materiałów edukacyjnych.
Jak ubiegać się o pomoc ?
Aby otrzymać pomoc na zakup podręczników należy:
 złożyć wniosek do dyrektora szkoły do której uczeń będzie uczęszczał w roku szkolnym 2015/2016. Wniosek składa się w terminie ustalonym odpowiednio przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na siedzibę szkoły. Wniosek może złożyć rodzic ucznia (prawny opiekun, rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka), pełnoletni uczeń albo nauczyciel, pracownik socjalny lub inna osoba, za zgodą rodziców ucznia (prawnych opiekunów, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka) albo pełnoletniego ucznia.
 Do wniosku należy dołączyć:
o w przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia, którego rodzina spełnia kryterium dochodowe należy dołączyć zaświadczenie o wysokości dochodów. W uzasadnionych przypadkach do wniosku można dołączyć zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – oświadczenie o wysokości dochodów. W przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia, którego rodzina korzysta ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego, można przedłożyć – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń rodzinnych w formie zasiłku rodzinnego lub dodatku do zasiłku rodzinnego
o w przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia, którego rodzina nie spełnia kryterium dochodowego, zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów - należy dołączyć uzasadnienie.
o W przypadku ubiegania się o pomoc dla ucznia niepełnosprawnego, do wniosku należy dołączyć kopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
 rodzice (prawni opiekunowie) dokonują zakupu podręczników.
 zwrotu kosztów zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, lub podręczników do kształcenia w zawodach, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym – również koszt zakupu materiałów edukacyjnych dokona dyrektor szkoły po przedłożeniu dowodu zakupu, do wysokości wartości pomocy.
 w przypadku zakupów indywidualnych dowodem zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, lub podręczników do kształcenia w zawodach, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym – również zakupu materiałów edukacyjnych, jest faktura VAT wystawiona imiennie na ucznia, rodzica (prawnego opiekuna, rodzica zastępczego, osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka), rachunek, paragon lub oświadczenie o zakupie odpowiednio podręczników lub materiałów edukacyjnych. W przypadku złożenia oświadczenia, należy dołączyć informację o rozliczeniu wydatków odpowiednio na zakup podręczników lub materiałów edukacyjnych tylko w ramach Rządowego programu pomocy uczniom w 2015 r. – „Wyprawka szkolna”.  w przypadku zakupu podręczników dla grupy uczniów, koszt zakupu podręczników lub materiałów edukacyjnych jest zwracany rodzicom uczniów (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinny dom dziecka) albo pełnoletnim uczniom po przedłożeniu potwierdzenia zakupu zawierającego: imię i nazwisko ucznia, nazwę i adres szkoły, klasę, do której uczeń będzie uczęszczał, wykaz zakupionych podręczników lub materiałów edukacyjnych, kwotę zakupu, datę zakupu i czytelny podpis osoby, która dokonała zakupu. Potwierdzenie zakupu wystawia podmiot, który dokonał zakupu, na podstawie faktury VAT i listy uczniów, dla których zakupiono podręczniki i materiały edukacyjne.  realizacja zwrotu kosztów zakupu podręczników, nastąpi do dnia 20 listopada 2015r.
Proszę zwrócić uwagę na zakres wydatków kwalifikowanych w programie, nie obejmują one wydatków związanych z zakupem ćwiczeń, atlasów, słowników itp. wydawnictw.
W przypadku uczniów klasy III szkoły podstawowej dopuszcza się refundację zestawu podręczników oferowanych w tzw. box-ach, w których brak jest możliwości ustalenia ceny na poszczególne pozycje wydawnicze.

Dyrektor Wydziału Organizacji
i Pragmatyki Zawodowej Nauczycieli

mgr Monika Szulakowska


4 Liceum Ogólnokształc±ce. Wszelkie prawa zastrzeżone | code&design: SAMIOZ