IV Liceum Ogólnokształcące

im. Bolesława Chrobrego

w Bytomiu

pl. gen. W. Sikorskiego 1

41-902 Bytom

tel. 032 281-41-93

email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

EPUAP



Kontakt
A+ R A-

Nowy adres email

Język polski

  • Kategoria: eleaerning
  • Opublikowano: poniedziałek, 18 maj 2020 18:30
  • Super User
  • Odsłony: 1505

Nauczanie zdalne - moje pomysły jak uatrakcyjnić lekcje.

Jestem zwolenniczką myślenia, że edukacja ma sens tylko wtedy, gdy oparta jest na relacjach i komunikacji. Wiem, że w XXI wieku młodzież oczekuje od nauczyciela rozmowy, wsparcia, a pedagog powinien wyrażać gotowość na komunikat nie tylko twarzą w twarz, gdyż czasem łatwiej młodemu człowiekowi coś napisać, niż powiedzieć wprost. Współczesna edukacja to także korzystanie z wszelkich dobrodziejstw, które oferuje Internet.  Dlatego też od lat praktykuję zakładanie grup na portalu społecznościowym Facebook.

Tworzę taką grupę we wrześniu, kiedy zaczynam pracować z daną klasą. Kiedy w marcu tego roku,            z powodu pandemii, zamknięte zostały szkoły,  nie musiałam tworzyć osobnych narzędzi do komunikowania się z uczniami, Facebook był zarówno dla mnie, jak i dla nich oczywistym     i naturalnym sposobem na ciągłość edukacji. Jest to narzędzie o tyle dobre, że umieszczając post czy zostawiając link, widzę, który  z uczniów odczytał, kto jeszcze nie. Portal umożliwia także prowadzenie transmisji na żywo, którą udało mi się kilka razy poprowadzić. Atutem jest także fakt, że można do niej wrócić po jej zakończeniu.  Moi uczniowie nie boją nie "lajkować" lub "nie lubić" moich postów, co pozwala mi ocenić odbiór moich działań. A co najważniejsze - uczniowie mają zgormadzone wszystkie materiały w jednym miejscu. Tematy lekcji, linki do ciekawych stron, notatki, karty pracy i inne pliki są opublikowane w grupie.

            Od samego początku zdalnego nauczania miałam świadomość, że zadawanie uczniom materiału do samodzielnego opracowania nie może być jedyną metodą prowadzenia zajęć. Przygodę z nauczaniem na odległość rozpoczęłam od stworzenia kanału na youtube.pl, gdzie publikowałam filmiki z prowadzonymi przeze mnie lekcjami. Poniżej zamieszczam jeden      z nich:

Filmik

 

            Narzędziem, które poznałam w marcu tego roku i uznałam za niezbędne przy prowadzeniu lekcji, okazał się Skype. Mimo początkowych obaw, jestem niezwykle zadowolona z możliwości spotykania się z uczniami regularnie w takiej właśnie formie, która jest obecnie "namiastką" lekcji. Dzięki niej uczniowie mogą wykazać się  swoją aktywnością, co wykorzystałam przy okazji wprowadzenia do nowej epoki. Chętni licealiści wykonali prezentację multimedialną i dzięki funkcji "udostępniania ekranu", mogli ją omówić                 i zaprezentować kolegom i koleżankom z klasy. Istotny jest fakt, że w trakcie lekcji on-line, mogę pokazywać różne materiały. Ciekawą opcją jest wykorzystanie multipodręcznika (większość wydawnictw już je udostępnia), dzięki temu uczniowie widzą omawiany tekst czy na przykład obraz na swoim monitorze czy też ekranie smartfonu.

            Stroną, do której chętnie zaglądam, jest ninanteka.pl.  Skorzystałam z jej zasobów, chcąc zaprezentować uczniom poetycką adaptację "Zbrodni i kary" w reż. Piotra Dumały, którą obejrzałam wraz z nimi  po omówieniu lektury:

https://ninateka.pl/film/zbrodnia-i-kara-piotr-dumala

Z klasą pierwszą obejrzeliśmy z kolei "Makbeta" w reż. Andrzeja Wajdy:

https://ninateka.pl/film/makbet-andrzej-wajda

Powyższe dzieła kultury stały się pretekstem do rozmowy, która dotyczyła nie tylko poruszonej w nich problematyki, ale także ciekawej formy przedstawienia. Uczniowie mieli okazję zobaczyć nowatorskie sposoby adaptacji klasycznych już dzieł literackich                     i wypowiedzieć się, co myślą na ich temat.

Sądzę, że "korespondencja" sztuk, zwłaszcza tych wizualnych, jest szczególnie potrzebna we współczesnej edukacji, zatem omawiając lekturę zawsze staram się znaleźć sztukę teatralną lub film, który jest adaptacją książki lub też jej "luźną" interpretacją. Nie inaczej było po omówieniu wspomnianej już wyżej "Zbrodni i kary". Tym razem zaproponowałam uczniom obejrzenie spektaklu Teatru Bagatela pt. "Zbrodnia i kara" w reż. Waldemara Śmigasiewicza:

https://www.youtube.com/watch?v=EhwkFA9K6M0

            W czasie pandemii większość teatrów udostępnia nagrane spektakle, trudno więc tego nie wykorzystać. Zaproponowałam zatem uczniom także inny spektakl, po omówieniu innej lektury -"Lalki" Bolesława Prusa. Było to przedstawienie Teatru Powszechnego - "Lalka. Najlepsze przed nami" w reż. Wojciecha Farugi.  W tej chwili spektakl nie jest już dostępny on-line. Propozycja ta była uwspółcześnioną "wersją" lektury, właściwie znacznie się różniącą od pierwowzoru. Był to zatem pretekst do rozmowy o kreacyjnej roli reżysera, który może dowolnie interpretować dzieło literackie:

https://teatrdlawszystkich.eu/lalka-najlepsze-przed-nami-online-teatr-powszechny-w-warszawie/

            Prócz spektakli teatralnych, proponowałam uczniom także filmy. Licealiści z klas pierwszych po gimnazjum mieli zmierzyć się z filmem "Dziewczyna z perłą" w reż. Petera Webbera, który stanowił nawiązanie do obrazu Johannesa Vermeera. Tutaj pomocna okazała się platforma cda, na której film jest dostępny:

https://www.cda.pl/video/128252354

            Ze względu na brak możliwości wychodzenia z uczniami do galerii albo do muzeum, proponowałam uczniom wirtualne zwiedzanie różnych ciekawych miejsce. I tak na przykład przy okazji wprowadzenia do Młodej Polski i omawiania secesji, zaproponowałam podopiecznym zapoznanie się z malarstwem secesyjnym na stronie wirtualnego muzeum secesji:

http://www.muzeumsecesji.pl/galeria.html

             Uczniowie mogli odbyć ciekawy spacer wirtualny także po innych miejscach, zawsze w odniesieniu do lekcji i omawianego tematu. Podaję linki do dwóch propozycji, które moim zdaniem, są godne uwagi:

https://artsandculture.google.com/partner/rijksmuseum

https://artsandculture.google.com/partner/uffizi-gallery?hl=en

Wielu inspiracji do pracy z dziełami sztuki zaczerpnęłam ze strony teatrotekaszkolna.pl Zrealizowałam z uczniami lekcję, której punktem wyjścia był obraz  "Mona Lisa" i zjawisko trawestacji. Licealiści próbowali tworzyć własne, współczesne "monalisy":

Monalisa

            Korzystałam także ze strony youtube, by zaproponować uczniom na przykład miniwykład na temat omawianego przez nas obrazu (tu interesowało nas akurat "Stworzenie Adama" Michała Anioła)  lub miniwycieczkę, by bliżej poznać biografię Jana Kochanowskiego:

https://www.youtube.com/watch?v=Q4Rh3OoIp1k

Tajemnicye kaplicy sykstyńskiej

            Jeśli chodzi o weryfikowanie wiedzy uczniów, prócz standardowych metod takich jak wysyłanie pracy pisemnej na maila, zdecydowałam się wykorzystać dwie platformy, które umożliwiły mi przeprowadzenie testów sprawdzających. Pierwszą z nich jest Kahoot,            z którego korzystałam także na szkolnych lekcjach. Druga platforma została przeze mnie niedawno odkryta, chodzi mi o Quizizz. Założyłam tam wirtualne klasy, do których zapisali się uczniowie i o umówionej godzinie organizowałam test, który miał formę gry. Szczególnie ciekawy był na mnie fakt, że mogłam "na żywo" obserwować wybór odpowiedzi przez moich uczniów. Zdecydowanym ułatwieniem jest automatyczne podliczenie prawidłowych odpowiedzi i tym samym punktów. Uczniowie mają możliwość przeanalizowania popełnionych błędów

https://quizizz.com/

            Aby nieco odejść od tradycyjnego modelu sprawdzania wiedzy, starałam się sięgać po te bliższe młodzieży. Na przykład po omówieniu epoki (tu konkretnie chodziło                        o średniowiecze), uczniowie mieli za zadanie projekt, w którym uczniowie prezentowali zagadnienie, które szczególnie ich zainteresowało. Otrzymałam od licealistów ciekawe mapy miejsc, które związane były ze średniowieczem, mało znane teksty, poruszające motyw danse macabre, gry internetowe, stworzone przez uczniów i wiele innych ciekawych propozycji. W innej klasie, po omówieniu lektury "Lalka" B. Prusa, poprosiłam uczniów o stworzenie zabawnych memów, które dotyczyły głównych bohaterów. Muszę przyznać, że zadanie to wypadło świetnie.

Sytuacja, w której obecnie funkcjonujemy, jest trudna dla nas nauczycieli, ale myślę, że przede wszystkim to trudny moment dla naszych uczniów. Postanowiłam zadbać także      o ich „kondycję” psychiczną. Aby czuli się choć trochę „zaopiekowani wychowawczo”, postanowiłam skorzystać z oferty warsztatów  online, które są aktualnie proponowane prze wiele instytucji i organizacji. Zdecydowałam się zapisać uczniów z mojej klasy wychowawczej na warsztaty, które są organizowane przez Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie. 4 czerwca poprzez platformę Zoom moi uczniowie będą mogli uczestniczyć  w zajęciach : „Jak pięknie się różnić?” Licealiści zmierzą się z tematem różnorodności i tolerancji. Mam nadzieję, że będzie to szczególnie owocna godzina wychowawcza.

https://www.polin.pl/pl/bezplatne-warsztaty-edukacyjne-online

            Wyżej wymienione działania realizowałam przez dwa miesiące zdalnego nauczania. Sądzę, że sytuacja szybko nie wróci do normy i że będę miała możliwość odkrycia wielu innych przydatnych narzędzi.

 

Agnieszka Froń-Smandek

Współpraca